مشخصات

کشور ایران
استان اصفهان
شهرستان لنجان
بخش باغ بهادران
جمعیت  ٢١٣۵٢ نفر
مساحت ۱۵ کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی دری
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۸۷۵متر
شرایط آب و هوا معتدل
پیش شماره تلفن ۰۳۱–۵۲۵۵
شناسه ملی خودرو 23 ی
ره آورد کشک، قارا، انار، گردو، روغن حیوانی و فرش دستباف

چـِرمَهین شهری در شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان است که در حاشیه زاینده رود و آبشار شاه لولاک قرار دارد. از نام‌های پیشین آن چهره مینو، قلعهٔ چَرمی و چرمین می‌باشد. فاصله چِرمَهین تا اصفهان ۵۵ کیلومتر، تا زرین شهر ۲۰ کیلومتر و تا شهرکرد ۳۰ کیلومتر می‌باشد. این شهر در مرکز ایران قرار دارد و به باغ بهادران به عنوان نزدیک‌ترین شهر معروف است. جمعیت این شهر برآورد شده است که حدود ۲۰۰۰۰ نفر است. چرمهین دارای موقعیت جغرافیایی مهمی است، زیرا در مسیر اصفهان و شهرکرد قرار دارد و به‌عنوان یک مرکز فرهنگی، در سفرهای بین این دو شهر مهم می‌باشد. مردم این منطقه علاقه زیادی به شعر و ادب فارسی دارند و به‌ویژه در مراسم‌های شب‌نشینی، شعرهای شاعران محلی و ملی مانند سعدی، حافظ و فردوسی را می‌خوانند.  شهر چرمهین در 20 کیلومتری جنوب غربی زرین شهر و در 7 کیلومتری جنوب باغبهادران و در دامنه کوه شاه لولاک قرار دارد. این شهر درنقطه مختصات 51 درجه و 12 دقیقه طول شرقی و 32 درجه و 21 دقیقه عرض شمالی قرار دارد ارتفاع آن از سطح دریا 1800 متر می باشد. چرمهین از شمال به روستاهای ملک آباد ،چم آسمان و شورجه، از شرق به صنایع دفاع ، صحرای برزه ، هاردنگ و جاده اصفهان- خوزستان ، از غرب به قلعه لای بید و جاده اصفهان -شهرکرد و از جنوب به کوه شاه لولاک که از ارتفاعات گردنه رخ می باشد محدود گردیده است.
 

جای‌ های دیدنی شهرستان چرمهین

 
آبشار شاه‌ لولاک
شاه‌لولاک نام آبشاری دائمی است در نزدیکی شهر چرمهین از شهرستان لنجان در استان اصفهان. این آبشار نزد مردم محلی به نامهای شالورا، شاهلورا، شالوران نیز نامیده می‌شود. چهل دختران حفره‌ای سنگی است در زیر آبشار هولوکی به شکل غاری کوچک، در آن چشمه دائمی کوچکی هست و درختی در آن روییده‌ است.
 
مسجد ناروندی
مسجد ناروندی، مسجد امیرالمؤمنین یا مسجد کهنه با پیشینه ای قریب هشتصد سال قدیمی‌ترین اثر ثبتی خشت و گلی لنجان می‌باشد و به همین خاطر در دوره‌های بعدی (صفویه - قاجار) مورد بازسازی قرار گرفته که متأسفانه برخی یا این مسجد را با مسجد حاج امیر که در دوران قاجار ساخته شده اشتباه گرفته یا این که تاریخ تعمیر مسجد را به جای سال ساخت آن ذکر کرده‌اند.
 
قنات‌ ها و چشمه‌ ها
چرمهین روی یک دشت وسیع آبرفتی میان کوهی در دامنه کوه رخ تا آبشار شاهلولاک از رشته کوه زاگرس میانی است که آبخوان‌های سرشاری دارد. پیشینیان با حفر چندین رشته قنات که برخی از آنان به قبل از اسلام بر می‌گردند، منبع سرشاری از آب آشامیدنی و کشاورزی را برای کشاورزی چرمهین فراهم کرده‌اند و گویا برخی از این قنوات در زمان خشک سالی زاینده رود و در زمان اشکانیان حفر شده و آب آن‌ها مستقیماً از طریق دره شورچه به رودخانه متصل می‌شد که بسیاری از آن‌ها تا امروز جریان دارند و در مالکیت خصوصی یا عمومی مردم هستند. همچنین چشمه‌های فصلی یا دایمی در اطراف چرمهین هستند. گفتنی است که میزان آبدهی قنات‌ها و چشمه‌ها در سال‌های اخیر به خاطر میزان بارندگی‌ها تغییراتی داشته‌ است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان چرمهین

 
رحیم ارباب
حاج آقا رحیم ارباب دانشمند علوم دینی زاده چرمهین و مدفون در گورستان تخت پولاد اصفهان است. او شاگرد جهانگیرخان قشقایی و آخوند کاشی، حسین طباطبایی بروجردی و هم عصر با سید ابوالحسن اصفهانی بود که دانش خود را نخست در زادگاه و سپس با مهاجرت به اصفهان تکمیل کرد.
 
رحمت‌الله قدیمی چِرمَهینی
دانشمند ایرانی مکاترونیک که با سازمان فضایی آمریکا ناسا و سازمان فضایی سوئد FFA, همکاری کرده‌ است، دانش‌ آموخته دانشگاه اولد دامینیون (ODU) ویرجینای ایالات متحده آمریکا دیگر شخص شناخته شدهٔ شهر چرمهین است.